Föreningen - boendet

Brf  Backagårdarna

Föreningen består för närvarande av 33 st bostadsrättslägenheter och 2 st hyreslägenheter.

Att bo i en bostadsrättsförening är en boendeform som skiljer sig från t ex hyresrätt och egen villa. I en bostadsrätt finns en hel del frågor som boende att sätta sig in i.
Se även fil nedan "Att bo i bostadsrättsförening" utgiven av Bostadsrätterna.

Alla medlemmar som bor i bostadsrättsföreningen äger allt tillsammans.
Detta innebär att medlemmarna också har ett gemensamt ansvar och ett ekonomiskt intresse av att föreningen och fastigheten sköts på bästa sätt.
Föreningsmedlemmarnas rätt att besluta i föreningens angelägenheter utövas vid föreningsstämma.
Föreningens angelägenheter sköts av en styrelse som tillsätts av föreningsstämman.
Som medlem i föreningen har Du inte bara rätten till en bostad i föreningens hus utan Du har också skyldigheter mot föreningen och övriga medlemmar!

I styrelsens uppgift ingår bl a att ta hand om den löpande förvaltningen av föreningen och verkställa de beslut som föreningsstämman fattar. ​
Läs vidare under Styrelseinformation.
I styrelsens löpande förvaltningen ingår också ordningsfrågorna. Detta innebär att styrelsen har det operativa ansvaret  för att det är ordning och reda både i och utanför husen samt att föreningens stadgar och och övriga bestämmelser följs.
Alla är skyldiga att rätta sig efter dessa.

För Dig som bor i bostadsrätt eller hyresrätt i Backagårdarna innebär det att du har ett gemensamt ansvar att följa föreningens stadgar och bestämmelser/regler som beskrivs här på hemsidan. Alla är skyldiga att rätta sig efter dessa.

Föreningens stadgar hittar du under fliken Boendeinformation. Övriga bestämmelser/regler kan du läsa här på hemsidan, bl.a. i flikarna under Boendeinformation. Se även rubriken Ordningsregler i huvudmenyn.

För vem gäller stadgarna och bestämmelserna/reglerna?
Dessa gäller inte bara Dig som bostadsrättshavare. Alla är skyldiga att rätta sig efter dessa.
Även övriga familjemedlemmar omfattas liksom gäster, inneboende eller hantverkare som utför arbete åt Dig i lägenheten. Bestämmelserna gäller också för hyresgäster och andrahandshyresgäster.

Vad händer om stadgarna och övriga bestämmelser inte följs?
Om dessa inte följs kan i allvarligare fall ifrågasättas om Du ska få bo kvar. Innan styrelsen kan agera mot den som bryter mot reglerna måste styrelsen alltid först anmana medlemmen/hyresgästen att följa stadgar och bestämmelser. Först därefter och om medlemmen/hyresgästen trots anmaningen inte följer detta kan det bli fråga om uppsägning.

Har du frågor kontakta styrelsen

Styrelsen